Wednesday, September 11, 2013

no quid pro quo deals

“Vayashav Reuvain el ha’bor,” when Reuvain returned to the pit that Yosef had been tossed into after Reuvain convinced his brothers not to kill him, he discovered that Yosef was gone, sold into slavery.  Where was Reuvain during the interim?  The Midrash explains that he was involved in ta’anis and doing teshuvah for the sin (or apparent sin) of being mebalbel his father’s bed.  The Midrash continues that in the merit of Reuvain being the first to do teshuvah, his descendent, Hoshei’a, would teach us about teshuvah.  Therefore, it’s fitting that the haftarah of shabbos shuvah comes from Hoshei’a.

How can the Midrash claim that Reuvain was the first to do teshuvah when we know that Kayim begged Hashem for leniency for killing Hevel and the Midrash teaches that Kayin then came to Adam and told him what a great thing teshuvah is.  This inspired Adam to do teshuvah as well and say “Mizmor shir l’yom haShabbos?”  (The question of what the mizmor of Shabbos has to do with the mitzvah of teshuvah is fodder for many a shabbos shuvah derasha.) 

The Ksav Sofer answers that Adam and Kayin had nothing to help their case and could only plead for mercy from Hashem.  Not so Reuvain.  The Midrash presents Reuvain’s teshuvah in the context of his just having stuck his neck out to save Yosef; he had a tremendous zechus in his favor.  Reuvain could easily have figured that the good he had done more than offset the bad, or at least the balance sheet was all equal.  Nonetheless, Reuvain did teshuvah anyway. 

There are no quid pro quo deals with G-d.  The credit for the good on one side of the balance sheet does not absolve one of the need for teshuvah for what is on the other side of the balance sheet.

2 comments:

  1. Tomer Devorah, ch. 1, middah #8 "Yichbosh avonoseinu":

    ... אם כן אין העון הנכס פנימה ומטעם זה "שכר מצוה בהאי עלמא ליבא " {קדושין לט :} מפני שהם לפניו יתברך ,והיאך יתן לו ממה שלפניו שכר לפניו יתברך ,והיאך יתן לו ממה שלפניו שכר רוחני בעולם גשמי ,והרי כל העולם אינו כדאי ומצוה אחת ולקורת רוח אשר לפניו ,ומטעם זה לא יקח שוחד של מצוות ,המשל בזה - אין הקדוש ברוך הוא אומר , " עשה ארבעים מצוות ועשר עבירות , נשארו שלשים מצוות וילכו עשר בעשר ", חס ושלום , אלא אפילו צדיק גמור ועשה עבירה אחת , דומה לפניו כאלו שרף את התורה , עד שירצה חובו , ואחר כך יקבל שכר כל מצוותיו , וזה חסד גדול שעושה הקדוש ברוך הוא עם הצדיקים ,שאינו מנכה מפני שהמצוות חשובות מאוד ומתעלות עד לפניו יתברך ,והיאך ינכה מהן בשביל העבריות כי שכר העבירה הוא מחלק הגיהנום , מהנבזה ,והמצוות שכרן מהנכבד , זיו השכינה , היא ינכה אלו כנגד אלו? אלא הקדוש ברוך הוא גובה חוב העבירות ומשכיר שכר כל המצוות ,והיינו "יכבוש עונותינו" שאין העונות מתגברין לפניו כמצוות ,אלא כובש אותם...

    ReplyDelete
  2. wow like burning the Torah. Scary.

    ReplyDelete